Головна » Статті » Філологія |
Мовний ранок з використанням елементів ТРВЗ Тема: Плекаймо і бережімо свою мову. 4 клас Мета: закріпити знання з української мови із теми морфологія; навчити мислити творчо; розвивати у дітей уміння аналізувати, синтезувати і систематизувати слова, а також розвивати зв’язне мислення; виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови. Сьогодні у нас незвичайний урок. Щоб дізнатися тему нашого уроку і визначити, яка команда буде починати першою, вам треба відгадати загадку. Без неї жити неможливо, Для всіх людей вона важлива. Без неї пісні не співати, Без неї й слова не сказати. (мова) Так правильно, це наша рідна українська мова. Давайте з вами заповнити криголаму слова – мова, використовуючи іменники. М – О – В – А – Виявляється, у мові є багато різних слів. Дивувати всіх готові – і дітей, і їх батьків. У чому ж їхня незвичність? Та й з яких вони скарбниць? Мають деяку причетність до великих таємниць. Називають різні речі. І тоді біда малечі – розібратись хто є хто. Нам же з вами пощастило. Тільки сьогодні, і тільки у нас Мовні завдання прийдуть до вас. Завдання 1 Команда відповідає на питання і за кожну правильну відповідь отримує 5 балів. Починає команда, яка відгадала загадку. Якщо відповідь на питання неправильна, право відповіді переходить до іншої команди. - дати визначення іменника - яка частина мови називає ознаку предмета? - дати визначення займенника - які граматичні ознаки має іменник - за чим змінюється прикметник - що саме означає частина мови числівник - дати визначення дієслова Завдання 2 Кожній команді роздаються конверти з картками, на яких написані слова, з них треба скласти прислів’я (склеїти частини). За правильно складене прислів’я, команда отримує 5 балів. 1 команда: Наука для людини, як сонце для життя. Мова кожного народу неповторна і своя. 2 команда: Хочеш більше знати, треба менше спати. Мова – наш духовний код, даний нам від роду. Завдання 3 З ряду слів вибрати тільки дієслова, записуєте по черзі на окремому аркуші паперу. За правильно виконану роботу команда отримує 10 балів, якщо є помилки – лише 5 балів. Вчитель читає, а діти виписують: читач, читати, пити, синій, правда, писати, спів, співати, літо, гратися, біг, працювати, розповідь, розповідати, лікар, лікувати, шість, їсти, хода, ходити. Правильні відповіді: читати, пити, писати, співати, гратися, працювати, розповідати, лікувати, їсти, ходити. Завдання 4 Вгадайте назву казки та провідміняйте за відмінками. Якщо завдання виконано правильно, то команда отримує 5 балів. Завдання написано на картках. 1 команда: «От якось підмітав Півник подвір’я і побачив на землі пшеничній колосок. - Круть, Верть! – покликав Півник. – Гляньте, що я знайшов!...». (колосок) 2 команда: «- Не їж мене, зайчику – лапанчику, я тобі пісеньку заспіваю. Я на яйцах спечений. Я від баби втік, Я від діда втік, То й від тебе втечу!». (колобок) Н. в. колосок колобок Р. в. Д. в. Зн.в. Ор.в. М.в. Завдання 5 У поданих загадках знайдіть і підкресліть займенники, визначити особу, відмінок та число ( за кожен займенник – 1 бал). Відгадайте загадки (2 бали) та дайте визначення омоніму (2 бали). Я на дереві гойдаюсь, Я в конверті посилаюсь. Я – не він, а він – не я. Спільне в нас лише ім’я. (лист) Я квартиру відмикаю, Журавлиним я буваю. Я – не він, а він – не я. Спільне в нас лише ім’я. (ключ) Займенник: я – 1 особа, однина, Н.в.; він – 3 особа, однина, Н.в.; нас – 1 особа, множина, Ор.в. Омоніми – це слова однакові за написанням, але мають різне значення. Фізхвилина Завдання 6 Конкурс капітанів Дібрати якомога більше прикметників до слова «мова». Слово повторювати не можна. Хто назвав більше слів, той і виграв. (починає та команда, у якої більша кількість балів). За кожне слово капітан отримує 1 бал. Завдання 7 За малюнком складіть поширене речення, використовуючи різні частини мови: іменники, прикметники, числівники, дієслова. Зробіть повний синтаксичний розбір речення (підкреслити яким є членом речення і підписати над кожним словом – яка частина мови; встановити зв'язок слів у реченні, характеристика речення). Якщо у реченні є всі частини мови, то команда отримує 10 балів, команді, яка зробить це першою, додається ще 2 бали. Завдання 8 Виправити недоліки тексту. Тексти для обох команд однакові. У даному завданні враховується не тільки правильність – 5 балів, а й швидкість – 2 бали. Над ставом схилилися верби. Верби вже давно скинули своє вбрання. Їжачок згорнувся у клубок, не збудіть їжачка. Білочка сховала у дуплі горішки. Білочка збирала горішки улітку. Над ставом схилилися верби. Вони вже давно скинули своє вбрання. Їжачок згорнувся у клубочок, не збудіть його. Білочка сховала у дуплі горішки. Вона збирала їх улітку. Завдання 9 Знайди «Приховані слова», треба підкреслити їх. За правильність та швидкість – 5 балів. Екскаватор – напій для дорослих. Буксир – дерево. Буксир – кисломолочний продукт. Пролісок – зелене насадження. Плід – зимова вода. Якір – дитяча хвороба. Коса – кусача комаха. Козуб – орган людини. Баштан – висотна споруда. Отрута – відома квітка. Корабель – «одяг» дерева. Корабель – назва невільника. Пристань – їстивне зерно. Пристань – тулуб людини. Відповіді: кава, бук, сир, лісок, лід, кір, оса, зуб, башта, рута, кора, раб, рис, стан. Завдання 10 «Читання анаграм» - складання анаграм – цікава і захоплююча гра для дітей і дорослих. Вона допомагає шанувальникам рідної мови поповнити словниковий запас, заглтбитися у таємницю слова, розширює ерудицію, тренує пам’ять, навчає думати й працювати над словом. У вас подано 5 слів, треба переставити букви, утворяться нові слова. Правильно виконана робота – 10 балів.
(халва, ласта, пилка, обвал, товар). Завдання 11 «Паліндром» - той, що рухається назад, вертається, перевертень, або рачок, слово, фраза або вірш, що можуть читатися по літерах, а іноді по словах зліва направо і навпаки, зберігаючи при цьому певний зміст: потоп, Алла, Ада, кок, А вона нова. Тобто слова, які можна назвати ТУДИ – СЮДИ. Є слова – ну й цікаво! Є слова – просто диво! Прочитаймо їх із вами: Чи то зліва направо, Чи то справа наліво – Означають те саме. Ось дивіться: корок, біб, Око, Кирик, зараз, піп… Є ще й інші на умі, Та назвіть ви їх самі. Це завдання усне, треба піднімати прапорець, хто швидше – 1 бал.
-ТУДИ – СЮДИ! – відповіла Оля. (зараз). 5. Грабіжник витягнув з торби ТУДИ – СЮДИ і сховався за кущами. (наган). 6. Старий ТУДИ – СЮДИ розповів онукам про своє дитинство (дід). 7. На кораблі ТУДИ – СЮДИ приготував смачний сніданок. (кок). 8. Учора в битві з підземними розбійниками я ледве не втратив ліве ТУДИ – СЮДИ. (око). 9. Коли народжується дитина, то найперше їй зав’язують ТУДИ – СЮДИ. (пуп). 10. Не так давно вода прорвала греблю і в моєму підземеллі стався страшний ТУДИ – СЮДИ. (потоп). 11. На моєму городі росте рідний брат гарбуза - ТУДИ – СЮДИ. (кабак). 12. На наших земних аеродромах за польотами літаків стежить ТУДИ – СЮДИ. (радар). Завдання 12 «Буріме» - відгадайте загадку: У вірші буває вона при кінці, Дзвінка і лунка, наче криця. Читаєш – і сяє весна на лиці, Поезія з вірша іскриться. (рима) Спробуємо потренуватися добирати риму (усно): По долині жук повзе, Облизала кішка кришку На спині жука …. везе. І пошла ловити ….. мишку. Собі мама купила праску, Попросив Андрійко Юру: А мені новорічну …. маску. - Принеси мені …..бандуру. Я поклала спати кішку Ворона вчила солов’я: У м’яке котяче …ліжко. - Співай, сусідо мій, як …..я. Пожовтів і пересох Усміхнулася Лукерка, На городі цар …горох. Як поглянула в ……люстерко. Досить гратися, Андрійку, До землі зігнулась гілочка, Поклади на стіл…..лінійку. Як по ній пробігла….білочка. - Обережним будь, Іванку, Ярослав у човен сів, Не розбий з варенням……банку. Ловить у річці …..карасів. Шафу, двері й чобіток Має Галя добру звичку Ремонтує …..молоток. Класти книжку на ….поличку. Їжак ожину в лісі їв І слухав пісню …. солов’їв. І. Січовик А тепер саме завдання – скласти вірш за кінцевими рядками, 10 балів: _________________________________________________________карапуз _________________________________________________________гарбуз. _________________________________________________________гладенький – _________________________________________________________маленький. Зразок: Кумедний карапуз Заліз на гарбуз. А гарбуз гладенький – Упав наш маленький. Завдання 13 З букв одного слова скласти і записати інші слова, хоча б 5 слів, за це завданння 10 балів: 1 команда – ластівка (лава, кава, сік, світ, стіл, ліс, віл, вік, ласка, вістка). 2 команда – жайворонок (жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок). Завдання 14 «Добери синонім» - а саме прикметник, відповідь на окрему аркуші паперу, головне правильно дати відповіді – 5 балів. Добрий чоловік – доброзичливий Добра звістка – хороша, радісна Добрі знання – глибокі Добре яблуко – смачне Добрий урожай – багатий. Журі підбиває підсумки конкурсів, а ми відпочинемо трохи, треба вставити загублену букву у слові. «Встав загублену букву» (І. Січовик) Буква в слові загубилась – Нісенітниця створилась. Вас прошу: допоможіть, Помилки скоріш знайдіть. Рік пішов гуляти в сад. Не дійшов, бо повз назад. (рак) Лисичка знає назубок Смачненьку казку «Колосок». (колобок) Соловей затьохкав влітку, Як побачив гарну клітку. (квітку) Мені і брату дякувала баба, Що ми учора розпиляли краба. (граба) Кинула шишку на мене зозуля. В мене на лобі з’явилася куля. (гуля) Наш Данилко лісоруб: Він спиляв старезний зуб (дуб) Я вночі забравсь на гірку І побачив в небі дірку. (зірку) Ми з братом лісники із роду. Пиляєм палкою колоду. (пилкою) Охав автобус, віз пасажирів: Учених пташок, дресированих звірів. (їхав) Мені мама до сніданку Подає солодку банку. (манку) З неба падав білий сніг. Він засипав наш пиріг. (поріг) Коли в окріп потрапив бак, То став червоний, наче мак. (рак) Цвітуть на свято в небі квіти. - Салат! Салат! – гукають діти. (салют) Росте звір зелений під нашим вікном. Поливаю щоденно його перед сном. (явір) Підсумки Зараз надається слово нашому журі. Нагородження грамотами. Вчитель: Дорогі діти! Мабуть, ви впевнилися, що мова наша таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі повністю нами не опанована. Тому у нас попереду ще багато подорожей до країни мови. Якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою. Полюби, як весною ряст. Примусова тим, хто цурається. А хто любить, той легко вчить: Все, як пишиться, в ній вимовляється, - Все, як пісня, у ній звучить. І журлива вона, й піднесена, Тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина, І Франкова у ній душа. Дорожи українською мовою. Рідна мова – основа життя. Хіба мати бува примусовою? Непутящим буває дитя! Д. Білоус Будьмо ж добрими дітьми свого народу! Плекаймо і бережімо свою мову! | ||||||||||||||||||||||||||
Категорія: Філологія | Додав: petichka (05.02.2011) | ||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 511 |
Всього коментарів: 0 | |