Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Філологія

українська мова 4 клас

Мовний ранок з використанням елементів ТРВЗ

Тема: Плекаймо і бережімо свою мову. 4 клас

Мета: закріпити знання з української мови із теми морфологія; навчити мислити творчо; розвивати у дітей уміння аналізувати, синтезувати і систематизувати слова, а також розвивати зв’язне мислення; виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови.

 

Сьогодні у нас незвичайний урок. Щоб дізнатися тему нашого уроку і визначити, яка команда буде починати першою, вам треба відгадати загадку.

Без неї жити неможливо,

Для всіх людей вона важлива.

Без неї пісні не співати,

Без неї й слова не сказати. (мова)

Так правильно, це наша рідна українська мова. Давайте з вами заповнити криголаму слова – мова, використовуючи іменники.

М –

О –

В –

А –

Виявляється, у мові є багато різних слів.

Дивувати всіх готові – і дітей, і їх батьків.

У чому ж їхня незвичність?

Та й з яких вони скарбниць?

Мають деяку причетність до великих таємниць.

Називають різні речі.

І тоді біда малечі – розібратись хто є хто.

Нам же з вами пощастило.

Тільки сьогодні, і тільки у нас

Мовні завдання прийдуть до вас.

Завдання 1

Команда відповідає на питання і за кожну правильну відповідь отримує 5 балів. Починає  команда, яка відгадала загадку. Якщо відповідь на питання неправильна, право відповіді переходить до іншої команди.

-          дати визначення іменника

-          яка частина мови називає ознаку предмета?

-          дати визначення займенника

-          які граматичні ознаки має іменник

-          за чим змінюється прикметник

-          що саме означає частина мови числівник

-          дати визначення дієслова

Завдання 2

Кожній команді роздаються конверти з картками, на яких написані слова, з них треба скласти прислів’я (склеїти частини). За правильно складене прислів’я, команда отримує 5 балів.

1 команда: Наука для людини, як сонце для життя.

                    Мова кожного народу неповторна і своя.

2 команда: Хочеш більше знати, треба менше спати.

                    Мова – наш духовний код, даний нам від роду.

Завдання 3

З ряду слів вибрати тільки дієслова, записуєте по черзі на окремому аркуші паперу. За правильно виконану роботу команда отримує 10 балів, якщо є помилки – лише 5 балів.

Вчитель читає, а діти виписують: читач, читати, пити, синій, правда, писати, спів, співати, літо, гратися, біг, працювати, розповідь,  розповідати, лікар, лікувати, шість, їсти, хода, ходити.

Правильні відповіді: читати, пити, писати, співати, гратися, працювати, розповідати, лікувати, їсти, ходити.

Завдання 4

Вгадайте назву казки та провідміняйте за відмінками. Якщо завдання виконано правильно, то команда отримує 5 балів. Завдання написано на картках.

1 команда: «От якось підмітав Півник подвір’я і побачив на землі пшеничній колосок.

                      - Круть, Верть! – покликав Півник. – Гляньте, що я знайшов!...». (колосок)

2 команда: «- Не їж мене, зайчику – лапанчику, я тобі пісеньку заспіваю.

                      Я на яйцах спечений.

                      Я від баби втік,

                       Я від діда втік,

                        То й від тебе втечу!». (колобок)

Н. в. колосок             колобок

Р. в.

Д. в.

Зн.в.

Ор.в.

М.в.

Завдання 5

У поданих загадках знайдіть і підкресліть займенники, визначити особу, відмінок та число ( за кожен займенник – 1 бал). Відгадайте загадки (2 бали) та дайте визначення омоніму (2 бали).

Я на дереві гойдаюсь,

Я в конверті посилаюсь.

Я – не він, а він – не я.

Спільне в нас лише ім’я.              (лист)

Я квартиру відмикаю,

Журавлиним я буваю.

Я – не він, а він – не я.

Спільне в нас лише ім’я.              (ключ)

Займенник: я – 1 особа, однина, Н.в.;  він – 3 особа, однина, Н.в.; нас – 1 особа, множина, Ор.в.

Омоніми – це слова однакові за написанням, але мають різне значення.

Фізхвилина

Завдання 6

Конкурс капітанів

Дібрати якомога більше прикметників до слова «мова». Слово повторювати не можна. Хто назвав більше слів, той і виграв. (починає та команда, у якої більша кількість балів). За кожне слово капітан отримує 1 бал.

Завдання 7

За малюнком складіть поширене речення, використовуючи різні частини мови:  іменники, прикметники, числівники, дієслова. Зробіть повний синтаксичний розбір речення (підкреслити яким є членом речення і підписати над кожним словом – яка частина мови; встановити зв'язок слів у реченні, характеристика речення). Якщо у реченні є всі частини мови, то команда отримує 10 балів, команді, яка зробить це першою, додається ще 2 бали.

Завдання 8

Виправити недоліки тексту. Тексти для обох команд однакові. У даному завданні враховується не тільки правильність – 5 балів, а й швидкість – 2 бали.

Над ставом схилилися верби. Верби вже давно скинули своє вбрання. Їжачок згорнувся у клубок, не збудіть їжачка. Білочка сховала у дуплі горішки. Білочка збирала горішки улітку.

Над ставом схилилися верби. Вони вже давно скинули своє вбрання. Їжачок згорнувся у клубочок, не збудіть його. Білочка сховала у дуплі горішки. Вона збирала їх улітку.

Завдання 9

Знайди «Приховані слова», треба підкреслити їх. За правильність та швидкість – 5 балів.

Екскаватор – напій для дорослих.

Буксир – дерево.

Буксир – кисломолочний продукт.

Пролісок – зелене насадження.

Плід – зимова вода.

Якір – дитяча хвороба.

Коса – кусача комаха.

Козуб – орган людини.

Баштан – висотна споруда.

Отрута – відома квітка.

Корабель – «одяг» дерева.

Корабель –  назва невільника.

Пристань – їстивне зерно.

Пристань – тулуб людини.

Відповіді: кава, бук, сир, лісок, лід, кір, оса, зуб, башта, рута, кора, раб, рис, стан.

Завдання 10

«Читання анаграм» - складання анаграм – цікава і захоплююча гра для дітей і дорослих. Вона допомагає шанувальникам рідної мови поповнити словниковий запас, заглтбитися у таємницю слова, розширює ерудицію, тренує пам’ять, навчає думати й працювати над словом. У вас подано 5 слів, треба переставити букви, утворяться нові слова. Правильно виконана робота – 10 балів.

Х

В

А

Л

А

А

Т

Л

А

С

Л

И

П

К

А

В

О

Б

Л

А

А

В

Т

О

Р

 

(халва, ласта, пилка, обвал, товар).

Завдання 11

«Паліндром» - той, що рухається назад, вертається, перевертень, або рачок, слово, фраза або вірш, що можуть читатися по літерах, а іноді по словах зліва направо і навпаки, зберігаючи при цьому певний  зміст: потоп, Алла, Ада, кок, А вона нова. Тобто слова, які можна назвати ТУДИ – СЮДИ.

Є слова – ну й цікаво!

Є слова – просто диво!

Прочитаймо їх із вами:

Чи то зліва направо,

Чи то справа наліво –

Означають те саме.

Ось дивіться: корок, біб,

Око, Кирик, зараз, піп…

Є ще й інші на умі,

Та назвіть ви їх самі.

Це завдання усне, треба піднімати прапорець, хто швидше – 1 бал.

  1. До лісу пішли двоє дівчаток і один хлопчик, кожного з них звали ТУДИ – СЮДИ. (Алла, Ада, Пилип).
  2. На городі росте овоч, якого величають ТУДИ – СЮДИ. (біб).
  3. Будівельникам допомагає рівняти дорогу ТУДИ – СЮДИ. (коток).
  4. – Коли ти прийдеш до мене у гості? – запитала Олю подруга.

-ТУДИ – СЮДИ! – відповіла Оля. (зараз).

      5.  Грабіжник витягнув з торби ТУДИ – СЮДИ і сховався за кущами. (наган).

      6.  Старий ТУДИ – СЮДИ розповів онукам про своє дитинство (дід).

      7.  На кораблі ТУДИ – СЮДИ приготував смачний сніданок. (кок).

      8.  Учора в битві з підземними розбійниками я ледве не втратив ліве ТУДИ – СЮДИ. (око).

     9.   Коли народжується дитина, то найперше їй зав’язують ТУДИ – СЮДИ. (пуп).

   10.  Не так давно вода прорвала греблю і в моєму підземеллі стався страшний ТУДИ – СЮДИ. (потоп).

   11.  На моєму городі росте рідний брат гарбуза -  ТУДИ – СЮДИ. (кабак).

   12.  На наших земних аеродромах за польотами літаків стежить ТУДИ – СЮДИ. (радар).

Завдання 12

«Буріме» - відгадайте загадку:

У вірші буває вона при кінці,

Дзвінка і лунка, наче криця.

Читаєш – і сяє весна на лиці,

Поезія з вірша іскриться.    (рима)

Спробуємо потренуватися добирати риму (усно):

По долині жук повзе,                                      Облизала кішка кришку

На спині жука …. везе.                                   І пошла ловити ….. мишку.

 

Собі мама купила праску,                             Попросив Андрійко Юру:

А мені новорічну  …. маску.                         - Принеси мені …..бандуру.

 

Я поклала спати кішку                                Ворона вчила солов’я:

У м’яке котяче …ліжко.                              - Співай, сусідо мій, як …..я.

 

Пожовтів і пересох                                       Усміхнулася Лукерка,

На городі цар …горох.                                Як поглянула в ……люстерко.

 

Досить гратися, Андрійку,                          До землі зігнулась гілочка,

Поклади на стіл…..лінійку.                         Як по ній пробігла….білочка.

 

- Обережним будь, Іванку,                          Ярослав у човен сів,

Не розбий з варенням……банку.                Ловить у річці …..карасів.

 

Шафу, двері й чобіток                                   Має Галя добру звичку

Ремонтує …..молоток.                                  Класти книжку на ….поличку.

 

Їжак ожину в лісі їв

І слухав пісню …. солов’їв.

І. Січовик

А тепер саме завдання – скласти вірш за кінцевими рядками, 10 балів:

_________________________________________________________карапуз

_________________________________________________________гарбуз.

_________________________________________________________гладенький –

_________________________________________________________маленький.

Зразок:

Кумедний карапуз

Заліз на гарбуз.

А гарбуз гладенький –

Упав наш маленький.

Завдання 13

З букв одного слова скласти і записати інші слова, хоча б 5 слів, за це завданння 10 балів:

1 команда – ластівка (лава, кава, сік, світ, стіл, ліс, віл, вік, ласка, вістка).

2 команда – жайворонок (жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок).

Завдання 14

«Добери синонім» -  а саме прикметник, відповідь на окрему аркуші паперу, головне правильно дати відповіді – 5 балів.

Добрий чоловік – доброзичливий

Добра звістка – хороша, радісна

Добрі знання – глибокі

Добре яблуко – смачне

Добрий урожай – багатий.

Журі підбиває підсумки конкурсів, а ми відпочинемо трохи, треба вставити загублену букву у слові.

«Встав загублену букву» (І. Січовик)

Буква в слові загубилась –

Нісенітниця створилась.

Вас прошу: допоможіть,

Помилки скоріш знайдіть.

 

Рік пішов гуляти в сад.

Не  дійшов, бо повз назад.   (рак)

 

Лисичка знає назубок

Смачненьку казку «Колосок».   (колобок)

 

Соловей затьохкав влітку,

Як побачив гарну клітку.   (квітку)

 

Мені і брату дякувала баба,

Що ми учора розпиляли краба.   (граба)

 

Кинула шишку на мене зозуля.

В мене на лобі з’явилася куля.  (гуля)

 

Наш Данилко лісоруб:

Він спиляв старезний зуб  (дуб)

 

Я вночі забравсь на гірку

І побачив в небі дірку.   (зірку)

 

Ми з братом лісники із роду.

Пиляєм палкою колоду.     (пилкою)

 

Охав автобус, віз пасажирів:

Учених пташок, дресированих звірів.  (їхав)

 

Мені мама до сніданку

Подає солодку банку.   (манку)

 

З неба падав білий сніг.

Він засипав наш пиріг.   (поріг)

 

Коли в окріп потрапив бак,

То став червоний, наче мак.    (рак)

 

Цвітуть на свято в небі квіти.

- Салат! Салат! – гукають діти.    (салют)

 

Росте звір зелений під нашим вікном.

Поливаю щоденно його перед сном.    (явір)

Підсумки

Зараз надається слово нашому журі.

Нагородження грамотами.

Вчитель: Дорогі діти! Мабуть, ви впевнилися, що мова наша таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі повністю нами не опанована. Тому у нас попереду ще багато подорожей до країни мови.

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою.

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається.

А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишиться, в ній вимовляється, -

Все, як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, й піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина,

І Франкова у ній душа.

Дорожи українською мовою.

Рідна мова – основа життя.

Хіба мати бува примусовою?

Непутящим буває дитя!

                Д. Білоус

Будьмо ж добрими дітьми свого народу! Плекаймо і бережімо свою мову!  

Категорія: Філологія | Додав: petichka (05.02.2011)
Переглядів: 411
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]