Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Різне

Детальна розробка уроку проекту 1 частина
 

Детальна розробка плану – конспекту проекту.

Тема: Як стати гарною людиною

Мета: продовжити знайомити учнів із людськими чеснотами, вчити характеризувати події та явища, як прояв добра і зла, розкрити моральний зміст чеснот, формувати усвідомлення того, що кожна людина має право на щастя, переконувати учнів у тому, що багатство не є основою щастя, розвивати вміння самому здійснювати свої бажання, своєю працею прокладати шлях до щастя,  сприяти розвитку мотивацій до добрих, гуманних вчинків,  розвивати вміння аналізувати свої вчинки, допомогти учням зрозуміти духовну цінність дружби, виховувати бажання жити за золотими правилами моралі, виховувати працелюбність, бажання бути щасливим у праці, жити по совісті, виховувати почуття поваги до товаришів, готовність допомагати і підтримати.

Спочатку вчитель показує свою презентацію, розповідає план роботи.

Діти заздалегідь поділені на 3 групи. Кожна група отримує дослідити людські якості, опрацювати текст Василя Сухомлинського з розглядом цієї ж якості, зробити слайд, дібрати народну мудрість.

1 група: ввічливість, дружба, лагідність, доброта.

2 група: лінь, працьовитість, прощення, скромність.

3 група: милосердя, співчуття, честь, чуйність.

Поступово розбираємо один текст, яку саме якість людини він показує, потім діти показують свій слайд з висновками.

1 група працює за такими текстами оповідань Василя Сухомлинського

Який музика Цвіркун

   У високому зеленому просі жив Цвіркун. А як тільки-но сонечко зайде – Цвіркун вилазить на високе стебло. Сяде і настроює свою скрипку. Бо Цвіркун – ой який музика! У нього співуча скрипочка. Доторкнеться Цвіркун смичком  - бринить дивна, чарівна музика.

   Слухають ту музику дерева і квіти. Слухають зайчики та мишенята. Слухає увесь степ.

Проблемні ситуації, завдання і запитання вчителя над текстом для першої групи:

  • Які слова могли сказати зайчики та мишенята, коли Цвіркун закінчив свій концерт?
  • Як мав би Цвіркун звернутися до стеблини, щоб його погойдала?
  • Дерева, квіти слухали дивну, чарівну музику Цвіркуна. Якби вони вміли говорити, то щоб сказали Цвіркунові?
  • Які ввічливі слова сказали б зайчики та мишенята?

Запитання вчителя для всього класу:

  • Продовж речення. Ввічливість – це ...
  • Які це ввічливі слова? Назви їх і скажи, коли їх краще використовувати.
  • Промов фразу «Доброго дня» привітно, зневажливо, байдуже, сердито, лагідно. Чи хотів би ти, щоб з тобою віталися сердито, зневажливо, байдуже?
  • Добери правильно. Прокинувшись вранці, які слова ти скажеш мамі, татові, бабусі, дідусеві та іншим, кого зустрінеш? Які слова скажеш мамі, яка приготувала сніданок? Якщо ненароком розлив чай або молоко, що скажеш мамі? Якщо тобі пропонують у гостях пообідати, а ти не хочеш. Як зробити так, щоб господарі не образилися?
  • До поданого слова добери антонім – ввічливий.
  • Змагання: хто назве більше слів-вітань?

Намисто з чотирма променями

         Побачило Сонечко хвору Дівчинку в ліжку. Дівчинка лежала, очі її були закриті. Вона тихо стогнала.

       Жаль стало Сонечкові  Дівчинки.  Нахилилося воно над її голівкою й тихо прошепотіло:

-          Візьми, Дівчинко, чарівне намисто з чотирма променями. Чотирьох нещасних ти можеш зробити щасливими. На кого спрямуєш промінь – той і стане щасливим.

     Відкрила очі Дівчинка, бачить – лежить на постелі чарівне намисто, чотири

промені грають на стіні.

   «На кого ж направити щасливі промені? – думає Дівчинка. – Хто у нас нещасливий?»

    Подумала і важко зітхнула: нещасними були бабуся, дідусь, тато й мама. У бабусі зуб болить, у дідуся ліжко скрипить, татко горілку п’є, мама сльози ллє.

     Спрямувала Дівчинка чарівний промінь на бабусю – і зуб у неї відразу перестав боліти, спрямувала промінь на дідуся – ліжко перестало скрипіти. Спрямувала на тата – перестав тато горілку пити. Спрямувала промінь на маму – мама перестала сльози лити, радісно посміхається. Про себе, про свою хворобу  Дівчинка забула. А коли всі стали щасливими, вона стала найщасливішою, і хвороба залишила її.

Проблемні ситуації, завдання і запитання вчителя над текстом для першої групи:

  • Що Сонечко подарувало дівчинці?
  • Чому саме Дівчинці, а не комусь іншому, зробило воно подарунок?
  • Яким виглядало Сонечко у ставленні до дівчинки?
  • Як скористалася Дівчинка дарунком Сонечка?
  • Добери слова, які б охарактеризували дівчинку?(яка вона)

Запитання вчителя для всього класу:

  • Що таке добро?
  • Чи можемо ми відчувати добро?
  • Уяви, що ти перетворився на Доброту. Що б ти зробив?
  • У якій доброчинній акції ви б могли прийняти участь?
  • Назви одним словом. Той, хто чинить добро.  (доброчинець)
  • Яку людину називають доброю?
  • Що треба робити для того, щоб стати доброю людиною?
  • Розкажи про свою турботу, прояв доброти до ближніх.

Котик і Їжачок

       Один Мисливець знайшов у лісі маленького Їжачка. Загорнув його в хустинку й приніс додому. Поклав на підлозі в кімнаті. А в кутку сидів маленький Котик. Він думає: «Що це за сірий клубочок?» Плигнув Котик, простягнув лапки й поторкав Їжачка. Та вколовся й жалібно занявкав. А Їжачок злякався й сховав голівку.

     Мисливець налив у тарілочку молока й поставив на підлогу. Котик пив молоко, а Їжачок боявся й підійти. Але згодом осмілів, підійшов до тарілочки і став хлебтати разом  із Котиком.

    Вони подружили. Поруч лягали спати, а ввечері ходили вдвох до лісу на прогулянку.

    А то якось Їжачок пішов у ліс та й не повернувся.

   Довго ждав його Котик, жалібно нявчав…

    Коли, було, Мисливець наливає Котикові молока, він усього не випиває. Залишає Їжачкові. Думає, що той повернеться.

   А Їжачка нема й нема.

Проблемні ситуації, завдання і запитання вчителя над текстом для першої групи:

  • Якою була перша зустріч Котика з Їжачком?
  • Як подружилися вони?
  • Про що думав Котик, коли залишав у мисочці трохи молока?
  • Чи можна Котика назвати справжнім другом? Чому?

Запитання вчителя для всього класу:

  • Що таке дружба?
  • Чому кожна людина прагне знайти собі друга?
  • Кого можна назвати справжнім другом?
  • Як ти оцінюєш поведінку відносно своїх однолітків?
  • Чи  задоволений ти стосунками, що склалися у тебе з своїми друзями?
  • Що треба робити, щоб усі хотіли з тобою дружити?

Півень

       Ходить півень-молодець, на голові гребінець. Ніс гостренький хоч куди, а під носом борода. Ніс у півня долотцем, хвіст у півня – колісцем. На хвості має узори, а на ногах у нього шпори.

Шпорами півень порох розгрібає, курей з курятками скликає:

-          Курочки-хазяйки! Пустенькі, рябенькі, чорненькі, біленькі кудкудакочки! Збирайтеся з курятками, курочками і півнятками! Я вам зернятко знайшов! Ось яка моя любов!

     Кури з курятками збирались, розкудкудакались, посварились і зернятком не поділилися.

     Півень-когутик непорядку не любить, зараз рідню помирив: цю за хвіст, ту за дзьоб, сам зернятко вхопив, з’їв, на пліт підлетів, крилами замахав, на все село закричав: Ку-ку-рі-ку-у!

Проблемні ситуації, завдання і запитання вчителя над текстом для першої групи:

  • Чому кури з курятками не скуштували зерняток?
  • Чия поведінка вам сподобалася?
  • Чи хотіли б ви бути такими, як курочки, чи як півник? Чому?
  • Як ви гадаєте, добре бути сварливим чи лагідним?

Запитання вчителя для всього класу:

  • Яким краще бути: лагідним чи сварливим?
  • Як ти оцінюєш свою поведінку?
  • Чи задоволений ти собою?
  • Яким би ти хотів бути?
  • Що треба зробити самому, щоб сказали про тебе лагідний, ніжний? 

 

2 група працює за такими текстами оповідань Василя Сухомлинського

Перед  справедливим Суддею

        В одній країні був такий звичай: коли людині приходив час помирати, вона з’являлась перед Справедливим Суддею, і той вирішував, що залишиться на землі після неї: повага людей, любов, шана, вічна слава чи всього-на-всього маленька згадка.

      От прийшов час помирати Працьовитому. Прийшов він до справедливого Судді. Суддя й питає:

-          Скільки років прожив ти на світі?

-          Дев’яносто дев’ять, - відповів Працьовитий.

-          Показуй свої руки.

       А Працьовитий щороку саджав по одному дереву. Скільки років прожив стільки і дерев. Повів Працьовитий Справедливого Суддю показувати дерева. Чимало днів пройшло, поки дивився Справедливий Суддя на ліс, що його виростив Працьовитий. Передивився і каже:

-          Добре ти прожив життя. Нехай залишається по тобі вічна слава. Спокійно помер працьовитий.

       Прийшов час помирати Неробі.

-          Скільки років прожив ти на світі? – запитав Справедливий Суддя.

-          Дев’яносто дев’ять, - відповів Нероба.

-          Покажи свої руки.

    А Неробі й показати нічого. Побачив Справедливий Суддя перед собою пусте місце.

-          Ну що ж, нехай залишиться по тобі забуття, - вирішив Справедливий Суддя.

    Нероба помер, і в ту ж мить люди забули його.

Проблемні ситуації, завдання і запитання вчителя над текстом для другої групи:

  • Як ви розумієте лінь?
  • Як ви гадаєте справедливе рішення прийняв Суддя?
  • Хто вам ближче по духу працьовитий чи нероба? Чому?
  • А як ви гадаєте працьовитий тільки дерева посадив чи ще щось робив протягом свого життя?

Запитання вчителя для всього класу:

  • А як ви оцінюєте свою себе?
  • Чи задоволений ти собою?
  • Чи маєш завжди бажання самостійно виконувати посильну роботу?
  • Ким би ви хотіли бути: я все сам чи де ти, мам?

Чорні руки

          Бабуся місила тісто. Тісто було пишне, м’яке, біле.

-          Спечіть мені голуба, - просить Юрась.

        Бабусині руки стали ліпити голуба. Ось з’явилися крила, тонкі, ніжні. А руки в бабусі чорні, зморщені, з висохлими пальцями. Не може онук очей відвести од них – наче вперше побачив бабусині руки.

        Дістала бабуся голуба з печі, поставила перед онуком. А його і їсти жалко: білий, пишний, немовби ось-ось злетить.  

-          Бабусю, - питається Юрась, - чого руки у вас чорні-чорні, а голуб білий-білий?

-          Якби в мене руки білі були, то не було б тіста, ні голуба, - тихо сказала бабуся.

     Юрась і задивився на голуба. Потім каже:

-          Дайте мені лопату, бабусю.

-          Нащо?

-          Піду в сад копати землю.

-          Навіщо ж її зараз копати?

-          Щоб руки почорніли.

-          Бери, Юрасю, лопату.

Проблемні ситуації, завдання і запитання вчителя над текстом для другої групи:

  • Чому голуб був білий, а руки бабусі – чорні?
  • Чому Юрась пішов у сад копати землю?
  • Як ви гадаєте, для чого Юрасеві чорні руки?

Запитання вчителя для всього класу:

  • Як ви розумієте слово працьовитий7
  • Розкажіть про бабусині руки.
  • Що треба зробити самому, щоб сказали про тебе: працьовитий?
  • Які добрі справи вже вміють робити ваші рученята?


Категорія: Різне | Додав: petichka (05.02.2011)
Переглядів: 213
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]